Waar is Staatsbosbeheer (SBB) mee bezig?
Door Bert Witvoet, districthoofd Drents Loo en Aa van de Regio Noord van SBB, werd aangegeven waarmee SBB, in het kader van haar taak, het waarborgen van de kwaliteit van de groene leefomgeving van mens, plant en dier, in de omgeving van Schipborg mee bezig is.
Allereerst maakte hij volstrekt duidelijk, dat het graven van de beruchte sleuven een uiterst ongelukkige oplossing was gebleken. Vanuit SBB bood hij de slachtoffers hiervan dan ook nogmaals zijn verontschuldigingen aan. Je moet wel af en toe handelend optreden, maar het had zo niet moeten gebeuren!
Belangrijk gegeven voor de omgeving van Schipborg is het in 2008 door Staatsbosbeheer, in samenwerking met diverse organisaties in Drenthe, vastgestelde Inrichtings- en Beheerplan Strubben/Kniphorstbosch. De doelen van dit plan zijn op dit moment een vast gegeven. Waar wel over gepraat kan worden is hoe deze doelen het best bereikt kunnen worden.
In het plan staat het tot zijn recht komen van de bijzondere historische kwaliteiten van het gebied centraal. De nadruk ligt hierbij op het verduidelijken van verschillen en het zichtbaar maken van ruimtelijke relaties. Het beheerplan gaat daarom vooral om het scheppen van meer openheid. In de praktijk betekent dit het verwijderen van veel van de opslag (= spontaan opgekomen struiken en bomen) waarmee het gebied na 1940 zo ongeveer is dichtgegroeid.
Maar als je het gebied eenmaal hebt opengemaakt, dan moet je wel gaan beheren om dit open stadium te behouden. Om nieuwe opslag te voorkomen is gekozen voor de inzet van schapen. Voor het open gebied betekent dit de noodzaak tot afrastering. Afrastering van dit ongeveer 100 hectare groot gebied zal geen problemen opleveren voor het handhaven van de bestaande voetpaden en fietspaden. Voor ruiters, menners en honden (verstoring van de schapen!) zal daarentegen het open gebied niet meer toegankelijk zijn.
Ruiters en mountainbikes zullen in het gehele beheergebied uitsluitend nog terecht kunnen op voor hen aangelegde eigen routes. Hoe dat vorm zal gaan krijgen is nog onderwerp van studie. Alle betrokkenen worden daarom door SBB uitgenodigd hun gedachten naar voren te brengen, opdat zo breed mogelijk gedragen oplossingen gevonden kunnen worden. Contact kan daartoe opgenomen worden met onder andere Martine Dubois, Kees van Son, Klaas Brinkman en Arend Ellens van het Kantoor Drentsche Aa te Oudemolen, telefoon 0592-231307, of het districthoofd Bert Witvoet, telefoon 050-7074400.
Onderdeel van de inrichting van de gebieden van SBB is het zichtbaar maken van de nieuwe regels op daarvoor te plaatsen borden. Vroeger, toen de beheersgebieden van SBB veel meer versnipperd waren, was dat weinig zinvol. Maar in de huidige grotere structuren is het plaatsen van borden de enige manier om de zoneringen voor iedereen duidelijk te maken.
Het hondenbeleid van SBB is een compromis tussen enerzijds de wensen van recreanten en anderzijds de zorg voor de natuur en dan vooral de verstoring daarvan. Op basis van een oproep in het Dagblad voor het Noorden zijn ruim 300 reacties ontvangen, met als conclusie dat ruim de helft voor een aanlijngebod is, maar ook bijna de helft tegen. In de Regio Noord van SBB is daarom naast het principe van honden aan de lijn ook gekozen voor het aanwijzen van honden-los-gebieden.
In Schipborg zal, terugkomend op eerdere gedachten hierover, het gebied van wat genoemd wordt 'de zandverstuiving' tussen Borgweg en Zeegserweg behouden blijven als gebied waar honden los mogen blijven rondlopen. De eerdere bordjes met 'honden aan de lijn' zullen hier daarom niet worden teruggeplaatst.
Tenslotte is erop gewezen, dat iedereen die op de hoogte wil blijven van komende ontwikkelingen, of die wil meepraten over specifieke ontwikkelingen, zoals de ontwikkeling van een mennersrondje, ruiterroute of een professionele mountainbikes route, zich hiertoe bij SBB kan opgeven (son@staatsbosbeheer.nl).
Inspraak
Ten aanzien van de te ontwikkelen mountainbikes route werd erop gewezen, dat de Holle Drift ter hoogte van het recreatieterrein ‘Mooi Schipborg’ hiervoor niet in aanmerking kan komen. SBB benadrukte dat, als buiten het eigen gebied wordt getreden, eventuele plannen altijd in overeenstemming met de betreffende gebiedseigenaars worden opgesteld.
Op een vraag naar het mogelijk omzagen van grotere bomen, werd bevestigd dat het bij het voorgenomen verwijderen van opslag van de periode na 1940 best wel eens zou kunnen gaan om behoorlijk forse bomen. Ook wordt plaatselijk aangeplant bos gekapt.
Desgevraagd deelde SBB mede, dat er op dit moment nog geen duidelijkheid is over de beschikbaarheid van een budget voor de vervolginrichting van het gebied Strubben/Kniphorstbosch. Voor 2010 zijn er al wel gelden beschikbaar voor de inrichting van het gebied. Als daarbij de parkeerplaats aan het begin van de Strubbenweg zal zijn verdwenen, dan zal ook het daarachter geplaatste verbodsbord voor auto’s ‘anders dan bestemmingsverkeer’, naar het begin van de Strubbenweg kunnen worden verplaatst.
SBB hoopt met het ontwikkelen van een mountainbikes route voor een veel groter gebied ook het door andere gebruikers genoemde stukrijden van zandpaden bij regenachtig weer te beperken.
Om aan het bezwaar van menners tegen het afsluiten van het verlengde van de Strubbenweg tegemoet te kunnen komen, zou gedacht kunnen worden aan het betrekken van de zandweg langs de N34 bij een te ontwikkelen mennersroute. SBB wil ook graag met deze groep zoeken naar oplossingen!
Gevraagd naar de legitimatie van de veelheid aan inwoners in hun vrijheid beperkende maatregelen van SBB, wordt de positie van SBB nader aangegeven. Sinds 1998 gaat het om een verzelfstandigde organisatie, op afstand geplaatst van de overheid, betaald door en verantwoording verschuldigd aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Provincies stellen daarnaast onder meer de na te streven doelen vast.
De gedachte over SBB is, dat deze organisatie wel let op het politieke krachtenveld, maar niet of nauwelijks communiceert met de plaatselijke bevolking. SBB zou niet aan de slag moeten met een plan vooraleer daar over gesproken is/overeenstemming is met de bevolking. SBB heeft ook bij interne besprekingen vastgesteld, dat de contacten met de bevolking inderdaad beter zouden moeten zijn. Praten over plannen is dus prima!
Hondenliefhebbers hebben er grote moeite mee hun honden aangelijnd uit te moeten laten. Jachthonden kan je dat bijvoorbeeld toch eigenlijk niet aandoen. SBB heeft als algemeen beleid in natuurgebieden honden aangelijnd te laten zijn. In overleg met SBB zouden wellicht aanpassingen mogelijk zijn in het aanwijzen van honden losloop gebieden. Daarover moet dan uiteraard wel contact worden opgenomen met SBB.
Het ligt niet in de bedoeling nieuwe parkeerplaatsen ook nog met andere voorzieningen aan te kleden. Aan patatkraampjes en zo wordt, buiten daartoe vastgestelde plaatsen, in principe geen ruimte geboden.
Vastgesteld wordt, dat de Schapendrift tussen Schipborg en Gasteren gedeeltelijk eigendom is van SBB, maar dat de gemeente Aa en Hunze de eigenaar en beheerder van het fietspad is. Dit fietspad is in principe alleen voor fietsers bestemd, niet voor motorvoertuigen, ook niet die van SBB!
Opgemerkt wordt, dat het afsluiten van het verlengde van de Strubbenweg en het laten dichtgroeien ervan zich slecht verhoudt met de cultuurhistorische achtergrond van deze weg (het is van oudsher een doorgaande zandweg). Slagbomen zijn daarbij bovendien overbodig: volstaan moet kunnen worden met verbodsborden èn handhaving.
Afsluiting
De burgemeester, Eric van Oosterhout, stelde vast dat het incident met het graven van sleuven nu gelukkig achter ons ligt: zand erover! Dank aan alle aanwezigen, die deze avond tot een succes hebben gemaakt. De betrokkenheid van burgers is een groot goed!
Henk Jongebloed sloot daarna af met de woorden:"De wereld rondom Schipborg is een beetje van SBB maar ook een beetje van alle Schipborgers. Wij moeten het beleven en SBB moet doen waar zij goed in zijn, namelijk beheren. Maar dat moeten we dan wel samen doen!!"
Tenslotte bedankte Henk Jongebloed allen die deze succesvolle avond mogelijk hebben gemaakt, onze burgemeester Eric van Oosterhout, Bert Witvoet voor SBB, de rondbrengers van de flyers met de uitnodigingen (Anneke en Gré), de verzorgers van de door SBB betaalde koffie en drankjes (Ans en Jennie), en de helpers van het Dorpshuis (Mello, Lamke en Lien).
Paul Hagel